< Tilbake
Skriv Ut

Tema 10: Statistikk

Mål

Hovedmål:

  • Samle inn data, lage og lese av enkle diagrammer og tabeller.

Elevene skal kunne:

  • samle inn data
  • lage og lese av enkle diagrammer og tabeller

Fokus

Se instruksjonsvideoen til øvingslabben «Statistikk. Og sett deg godt inn i labbens funksjoner. Finn områder du mener det er hensiktsmessig for nettopp dine elever å lage statistikk om.

Denne uka er det kun denne øvingslabben som er tilgjengelig digitalt for elevene. Dermed handler timene mer om innholdet du velger. I mattestreker 10.1 og 10.2 er det også diagrammer elevene kan bruke.

Kombiner gjerne med andre fag, bruk naturen, nærområdet eller mennesker. Alle former for måling og sammenligning er spennende å ta utgangspunkt i, når dere skal lage diagrammer. Kun fantasien setter grenser for hvordan dere bruker verktøyet.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Lage tabell og diagram

Mål

Elevene skal kunne:

  • samle inn data
  • lage og lese av enkle diagrammer og tabeller

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Se instruksjonsvideoen til øvingslabben «Statistikk. Og sett deg godt inn i labbens funksjoner. Finn områder du mener det er hensiktsmessig for nettopp dine elever å lage statistikk om.

En fin introduksjon til denne øvingslabben, er å ta utgangspunkt i oppgave 10.1 i mattestreker. La elevene kaste terningen, og føre inn resultatet som tellestreker i boka. Deretter overfører de resultatet til søylediagrammet under.

Etter dette åpner de appen, og repeterer oppgaven. De tar utgangspunkt i tabellen fra boka. Tegn terningene 1-5 i appen (6 får ikke være med pga plassmangel, det er lurt å si til elevene på forhånd)

Når tabellen er klar, fører de inn sine resultater fra boka.

Trykk på knappen for søylediagram. Nå kan de sammenligne bok og brett. Ble det likt?

Statistikk: Statistikk with terningkast

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Statistikk: Statistikk with terningkast

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

Økt 2: Lage egne undersøkelser

Mål

Elevene skal kunne:

  • samle inn data
  • lage og lese av enkle diagrammer og tabeller

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Nå kan elevene lage en egen undersøkelse i boka. Undersøkelsene kan dreie seg om hva som helst som opptar elevene:

Hva liker du best av:

  • Pizza
  • Taco
  • Sushi
  • Pølse

Liker du hund?

  • ja- og har hund
  • ja
  • Nei
  • Usikker

Hva liker du best av:

  • Regnbue
  • Fotball
  • TV

Liker du fisk?

  • Ja
  • Nei

Elevene kan gå rundt i klassen og spørre hverandre. Etter at de har ført resultatene inn i tabellen og deretter videre i søylediagrammet i boka, er det klart for å overføre til brettet. Denne gangen skal de tegne/skrive selv, og det kan være lurt å vise dem noen eksempler på forenklinger.

Statistikk: Statistikk- lag egne data

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Statistikk: Statistikk- lag egne data

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

Økt 3: Lage egne undersøkelser

Mål

Elevene skal kunne:

  • samle inn data
  • lage og lese av enkle diagrammer og tabeller

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Fortsett med egne undersøkelser. Kombiner gjerne med andre fag, bruk naturen, nærområdet eller mennesker.

Kun fantasien setter grenser for hvordan dere bruker verktøyet videre.

Statistikk: Statistikk- lag egne data

< Tilbake
Skriv Ut

Statistikk: Statistikk- lag egne data

Økt 4: Samtale: Festen er i gang

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Festen er i gang» du kan bruke i klasserommet:

(Tips: Deler av denne oppgaven handler om å se grupperinger. Dette er gjentatt addisjon, som igjen vil føre inn mot multiplikasjon. Dere kan gjerne bruke begrepene «ganger» «Så det er fire, seks ganger?»)

  • Det er én pølse til alle som deltar på festen. Hvor mange pølser er det vi ser på bildet?
  • Hvor mange flere pølser trenger de for at alle skal få en hver?
  • Hva er forskjellen på antall barn, og antall lanterner som er funnet? Lag en regnefortelling.

Vilma vil bygge et tårn til, men nå vil hun bare ha 4 kjeks i hver etasje, ikke 5 som i dem hun lagde før festen.

  • Kan du komme med et forslag til hvordan det kan se ut? Det skal ha 6 etasjer, som de andre tårnene.

Etter hvert som fniselevene spiser kjeks fra tårnet, blir det 5 etasjer. 4…..3….

  • Ser dere et mønster i antallet kjeks som er igjen etter hvert som etasjene forsvinner?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk