< Tilbake
Skriv Ut

Tema 26: penger 0-100 (II)

Mål

Hovedmål:

  • kjenne igjen og bruke valørene 0-100 i kjøps og regnesituasjoner

Elevene skal kunne:

  • forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi
  • forklare uttrykket vekslepenger
  • sette ord på hvorfor det i en kjøpssituasjon må brukes subtraksjon
  • vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som summen som ble betalt.

Fokus

I dette temaet er det penger det handler om. Målet er at alle elevene nå skal kjenne de ulike valørene opp til 100, og at de skal kunne forklare hvordan de ulike valørene kan veksles i lavere valører. Hold fokus på å skille mellom den totale verdien etter et kjøp (som alltid vil være den samme som verdien av pengene du betalte med inkl. vare og veksel) og pengene du har igjen etter et kjøp (altså kun vekslepengene). I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:

  • Vekslingsautomat -1 vare
  • Vekslingsautomat -2 varer
  • Vekslingsautomat – veksling til flere mynt
  • Sammenligning- Penger og gaver

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Penger: hvor mye penger har du til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om samlet verdi av varer og vekslepenger.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab "vekslingsautomat 1 vare" på smartboarden. Få inspirasjon til samtaler i videoene til "vekslingsautomat 1 vare" og "Vekslingsautomat 2 varer" . Fokuser på forskjellen mellom det å "ha igjen" vekslepenger etter et kjøp og "samlet verdi" av varer og vekslepenger etter et kjøp. (Dette kan du demonstrere i øvingslabben sammenligning ved å bruke gaver og penger).
  • Utforsk: Jobb med quizene, oppdrag, Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis Øvingslab "Vekslingsautomat 1 vare" på smartboarden. Oppsummer hvilke erfaringer elevene har gjort seg.

Mattestreker: Mattestreker

Sammenligning: Sammenligning

Vekslingsautomat: 1 vare: En vare

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 100

Tallinje: Tall under 100

Tallninja: Tall under 60

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Sammenligning

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 1 vare: En vare

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 60

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Økt 2: Verdi: Hvor mye er det til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • Kunne forklare uttrykket vekslepenger
  • kunne forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • kunne sette ord på hvorfor det i en kjøpssituasjon må brukes subtraksjon
  • vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som summen som ble betalt.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om samlet verdi av varer og vekslepenger.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis quizen "butikk 100". La elevene komme med gode strategier for å finne vekslepenger.
  • Utforsk: Jobb med quizene, oppdrag, Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis butikkquizen på smartboarden igjen. Oppsummer ved å la elevene fortelle om strategien de valgte for å løse de ulike oppgavene.

Mattestreker: Mattestreker

Sammenligning: Sammenligning Verdi

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (50)

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (300)

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (50)

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Tallinje: Tall under 50

Tallninja: Tall under 100

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Sammenligning Verdi

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (50)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (300)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (50)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-tosif

Økt 3: Veksel: Hvor mye har jeg igjen hvis jeg betaler med 50 eller 100 kr?

Mål

Elevene skal kunne:

  • Kunne forklare uttrykket vekslepenger
  • kunne forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • kunne sette ord på hvorfor det i en kjøpssituasjon må brukes subtraksjon
  • vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som summen som ble betalt

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om samlet verdi av varer og vekslepenger.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab "vekslingsautomat 1 vare" på smartboarden. Få inspirasjon til samtaler i videoene til "vekslingsautomat 1 vare" og "Vekslingsautomat 2 varer" . Fokuser på forskjellen mellom det å "ha igjen" vekslepenger etter et kjøp, og "samlet verdi" av varer og vekslepenger etter et kjøp. (Dette kan du demonstrere i øvingslabben sammenligning, ved å bruke gaver og penger)
  • Utforsk: Jobb med quizene, oppdrag, Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 1 vare: En vare

Sammenligning: Sammenligning Verdi

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (50)

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 1 vare: En vare

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Sammenligning Verdi

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (50)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye har jeg igjen (100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Økt 4: Samtale: Dronningens smykker

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Dronningens smykker» du kan bruke i klasserommet:

  • Hjelp dronningen med å utvide det mørkeblå kjedet slik at det blir større.
  • Ser dere hvordan mønsteret kan følges videre?
  • Tegn og skriv hvor mange perler det blir til sammen på det nye kjedet?
  • Legg til én perle, utenforde ytterste perlene på det oransje kjedet.
  • Hvor mange perler vil det bli da?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk