< Tilbake
Skriv Ut

Tema 22: Dobling og halvering (II)

Mål

Hovedmål:

  • fortelle med egne ord hva som skjer når man deler en mengde i like grupper

Elevene skal kunne:

  • Med støtte i modell, kunne sette ord på at en tredjedel er det som er i èn av tre like grupper av en mengde.
  • Med støtte i modell, kunne sette ord på at en fjerdedel er det som er i èn av fire like grupper av en mengde.
  • med støtte i modell, kunne sette ord på at når man deler en mengde i to like grupper, er «halvparten» det som er i den ene gruppa.
  • Finne halvparten av ulike mengderepresentasjoner

Fokus

Dette temaet handler om at elevene skal dele i like grupper. De vil få erfaring med å dele opp både mengder og lengder. Elevene kan bruke erfaringene fra forrige tema hvor de grupperte. Nå reverseres grupperingen, og helheten de skapte skal de nå dele flere like deler.

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:

  • Gangemaskinen – Introduksjon
  • Gangemaskinen – Deling
  • Noomer- Dekomponering

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Introduksjon til deling

Mål

Elevene skal kunne:

  • Med støtte i modell, kunne sette ord på at en tredjedel er det som er i èn av tre like grupper av en mengde.
  • Med støtte i modell, kunne sette ord på at en fjerdedel er det som er i èn av fire like grupper av en mengde.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å dele i flere like deler

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Bruk mattesnakk 22.1 a og b. Ha fokus på begrepene en tredjedel og omtrent. Løs oppgavene med elevene.
  • Utforsk: La elevene jobbe med mattesnakk 22.1 a, b og c. Jobb videre med oppdrag i 22.1 og quizene.
  • Avslutning: Vis gangemaskinen 22.1 på smartboarden og oppsummer sammen.

Mattestreker: Mattestreker

Gangemaskin: Med noomer

Tallninja: Tall under 10

Tallninja: Tall under 20

Tallmønstre: Sorter tall (under 50)

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 100

Tallinje: Tall under 100

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Butikk: Sum av 2 priser

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 50)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser

Økt 2: Halvering

Mål

Elevene skal kunne:

  • med støtte i modell, kunne sette ord på at når man deler en mengde i to like grupper, er «halvparten» det som er i den ene gruppa.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å dele i flere like deler

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab "gangemaskinen" og oppgave 22.2 e fra mattestreker. Gjør noen av oppgavene i gangemaskinen sammen med elevene.
  • Utforsk: Jobb i mattestreker 22.2. Jobb videre med oppdrag i 22.2 og quizene.
  • Avslutning: Vis øvingslabben "gangemaskinen" og oppsummer erfaringene elevene gjorde seg da de brukte den til halvering.

Mattestreker: Mattestreker

Gangemaskin: Halvparten med penger

Gangemaskin: Halvparten med noomer

Tallvenner: Lag halvparten

Tallvenner: Lag halvparten

Tallmønstre: Tallmønster

Tallvenner: Lag halvparten

Tallvenner: Lag halvparten

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Tallninja: Tall under 100 (brøk)

Tallmønstre: Tallmønster

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Halvparten med penger

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Halvparten med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Lag halvparten

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Lag halvparten

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Lag halvparten

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Lag halvparten

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 100 (brøk)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Økt 3: Halvering av tiere med penger

Mål

Elevene skal kunne:

  • Finne halvparten av ulike mengderepresentasjoner

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om repetisjon av både addisjon og subtraksjon under 10 og halvering

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab veklsingsautomat til flere mynter. Bruk denne til å illustrere halvering. Vis hvordan 20 blir til to tiere og 10 blir til to femmere. Snakk om andre muligheter.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det

Mattestreker: Mattestreker

Gangemaskin: Halvparten med penger

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag halvparten

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag halvparten

Tallvenner: Lag halvparten

Tallvenner: Lag halvparten

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

Tallmønstre: sorter tall (under 50)

Tallmønstre: Tallmønster

Sammenlikning: Tall under 100

Tallninja: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Gangemaskin: Halvparten med penger

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag halvparten

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag halvparten

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Lag halvparten

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Lag halvparten

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag det dobbelte

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: sorter tall (under 50)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Tall under 100

Økt 4: Samtale: Vikingene

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Vikingene» du kan bruke i klasserommet:

  • Lag deres egen forklaring til Vilmas kart (slik hun gjorde i oppgave 3) Elevene bytter forklaringer og forsøker å følge veiledningene de har fått. Havner de på riktig sted?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk