< Tilbake
Skriv Ut

Tema 16: Repetisjon

Mål

Hovedmål:

  • Jobbe selvstendig med kjente temaer

Elevene skal kunne:

  • gjenkjenne ulike tallrepresentasjoner og plassere dem riktig på tallinje.
  • forklare mengdeforskjellene som kommer til syne i tallmønster
  • vise at de kan sette tall i stigende rekkefølge i ulike presentasjoner.
  • vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)

Fokus

Elevene møter igjen kjent stoff og bruker god tid på mengdetrening i appen.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Repetisjon: tallinja

Mål

Elevene skal kunne:

  • gjenkjenne ulike tallrepresentasjoner og plassere dem riktig på tallinje.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å plassere mengder på tallinja

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «mengdelinjen» på smartboarden. Lag hele noomer over 10, og la elevene fortelle hvor langt opp på mengdelinja de mener den vil nå, og hvorfor.. Utforsk med elevene. La dem finne klokkeslett.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Vis en del av en quiz på smartboarden, og la noen elever fortelle om strategien de valgte for å løse den.

Mattestreker: Mattestreker

Mengdelinje: Mengdelinjen

Tallinje: Tallinjen

Tallninja: Mengder mellom 1 og 40

Tallinje: Mengder mellom 1 og 20

Noomer: Lag tall under 100

Hundrerboksen: avansert: LYD: 2s+1s

Tallninja: Mengder mellom 1 og 50

Klokka: Still klokka (hele timer)

Sammenlikning: Mellom 1 og 20 (tall og penger)

Gardin: Tall med lyd.: Mengder mellom 1 og 20

Tallmønstre: Sorter tallene

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Mengdelinjen

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tallinjen

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Mengder mellom 1 og 40

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Mengder mellom 1 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Lag tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: LYD: 2s+1s

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Mengder mellom 1 og 50

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: Still klokka (hele timer)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Mellom 1 og 20 (tall og penger)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Mengder mellom 1 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tallene

Økt 2: Repetisjon: tallmønster

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare mengdeforskjellene som kommer til syne i tallmønster
  • vise at de kan sette tall i stigende rekkefølge i ulike presentasjoner.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om tallmønstre

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «noomer» Trykk ut flere noomer. Lag ulike mønstre. For eksempel 2,4,6,8…. 3,6,9,12 osv Snakk med elevene om hva som skjer. Ser de et mønster?

  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)

  • Avslutning: La en eller flere elever komme frem for å lage tallmønster med noomer.

Mattestreker: Mattestreker

Noomer: Noomer

Gruppering: Gruppering

Tallorm: Tallorm

Noomteppe: Lag en noomrekke

Tallninja: Mengder mellom 1 og 100

Tallmønstre: Sorter tallene

Hundrerboksen: avansert: LYD : Lag et tall

Sammenlikning: Mengder mellom 1 og 20

Gardin: Tall med lyd.: Mengder mellom 1 og 20

Tallmønstre: Tallmønster med tiere

Klokka: LYD: Still klokka (hele timer)

Tallninja: Mengder mellom 1 og 20

Tallinje: Mengder mellom 1 og 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon med tiere

Tallvenner: Addisjon med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Gruppering: Gruppering

< Tilbake
Skriv Ut

Tallorm: Tallorm

< Tilbake
Skriv Ut

Noomteppe: Lag en noomrekke

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Mengder mellom 1 og 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tallene

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: LYD : Lag et tall

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Mengder mellom 1 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Mengder mellom 1 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: LYD: Still klokka (hele timer)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Mengder mellom 1 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Mengder mellom 1 og 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Addisjon med tiere

Økt 3: Repetisjon: Addisjon og subtraksjon med tiere

Mål

Elevene skal kunne:

  • vise at de har automatisert addisjons- og subtraksjonsfakta med hele tiere (opp til 100)

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon og subtraksjon med tiere

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Se på bilder på 16.3 a på smartboarden. Diskuter sammen. Vis øvingslabben «oppstilte stykker». Løs noen oppgaver sammen med den.
  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)

  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

Oppstilte stykker: Oppstilte stykker

Tallruta: Hundrerruta

Tallvenner: Dekomponering med tiere

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

Tallvenner: Subtraksjon med tiere

Hundrerboksen: avansert: LYD: tosifret. + tosifret.

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon m/tiroverg. tosif+tosif

Noomer: Addisjon m/tiroverg. tosif+tosif

Tallmønstre: Tallmønster med tiere, partall, oddetall

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon tosifret-tosifret

Sammenlikning: Mengder mellom 1 og 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde uten tekst

< Tilbake
Skriv Ut

Oppstilte stykker: Oppstilte stykker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallruta: Hundrerruta

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Dekomponering med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: avansert: LYD: tosifret. + tosifret.

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Addisjon m/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Addisjon m/tiroverg. tosif+tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Tallmønster med tiere, partall, oddetall

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon tosifret-tosifret

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Mengder mellom 1 og 100

Økt 4: Samtale: Pyramidene

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «Pyramidene» du kan bruke i klasserommet:

  • På elva seilte det noen båter. Det var 12 båter som stoppet for å bytte varer med hverandre. Andre båter seilte rett forbi uten å stoppe. Det seilte tilsammen 20 båter på elva denne dagen. Hvor mange båter seilte forbi uten å stoppe? Bebe har gitt Blipp en grubleoppgave, men Blipp trenger hjelp av dere til å løse den. Farao har 3 sønner. Hver av sønnene har én søster.
  • Hvor mange barn har Farao? (svar: 4, samme søsteren)

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk