< Tilbake
Skriv Ut

Tema 17: Penger 0-100 (I)

Mål

Hovedmål:

  • kjenne igjen og bruke valørene 0-100 i kjøps- og regnesituasjoner

Elevene skal kunne:

  • forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • forklare at forkortelsen kr står for kroner
  • forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi
  • forklare uttrykket vekslepenger
  • sette ord på hvorfor det i en kjøpssituasjon må brukes subtraksjon
  • vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som summen som ble betalt

Fokus

I dette temaet er det penger det handler om. Målet er at alle elevene nå skal kjenne de ulike valørene opp til 100, og at de skal kunne forklare hvordan de ulike valørene kan veksles i lavere valører. Hold fokus på å skille mellom den totale verdien etter et kjøp (som alltid vil være den samme som verdien av pengene du betalte med inkl. vare og veksel) og pengene du har igjen etter et kjøp (altså kun vekslepengene).

I digitale verktøy kan dere finne disse filmene med gode tips:

  • Sammenligning – gaver og penger
  • Vekslingsautomat- 1 vare
  • Vekslingsautomat- 2 varer

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Penger: hvor mye penger har du til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare verdien av de forskjellige myntene vi bruker
  • forklare at forkortelsen kr står for kroner
  • forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om penger og verdi

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis Øvingslab «vekslingsautomat til færre mynter» på smartboarden. Ha spesielt fokus på 20-mynten, og at den tilsvarer to tiere.

  • Utforsk: Start med Mattestreker 17.1. Fortsett med quizer.

  • Avslutning: Bruk «vekslingsautomat til færre mynter» og ved hjelp av den, illustrer elevenes forslag til løsninger.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: Pengesummer

Vekslingsautomat: 2 varer: Sum av to varer

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Tell penger.: Tall mellom 1 og 40

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

Butikk: Sum av to varer

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Gardin: Tell penger.: Tall mellom 1 og 60

Tallmønstre: Sorter tallene (under 20)

Tallmønstre: Sorter tallene (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: Pengesummer

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 2 varer: Sum av to varer

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av to varer

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall mellom 1 og 40

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av to varer

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall mellom 1 og 60

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tallene (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tallene (under 100)

Økt 2: Verdi: Hvor mye er det til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • forklare at forkortelsen kr står for kroner
  • forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om tallmønstre

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis Øvingslab «vekslingsautomat 1 vare» på smartboarden. Få inspirasjon til samtaler i videoene til «vekslingsautomat 1 vare» og «Vekslingsautomat 2 varer»

  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)

  • Avslutning: Vis Øvingslab «Vekslingsautomat 2 varer» på smartboarden. Snakk med elevene om erfaringene de har gjort seg.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 1 vare: Hva ble lagt på automaten?

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Tell penger.: Tall mellom 1 og 60

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Tallmønstre: Sorter tallene

Sammenlikning: Tall mellom 1 og 20

Gardin: Tall med lyd.: Tall mellom 1 og 20

Gardin: Fra ord til tall: Tall mellom 10 go 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 1 vare: Hva ble lagt på automaten?

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av to varer

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall mellom 1 og 60

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tallene

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall mellom 1 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall mellom 1 og 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall mellom 10 go 20

Økt 3: Veksel: Hvor mye har jeg igjen hvis jeg betaler med 50 eller 100 kr?

Mål

Elevene skal kunne:

  • forklare uttrykket vekslepenger
  • kunne forklare verdien av de forskjellige myntene og sedlene vi bruker
  • sette ord på hvorfor det i en kjøpssituasjon må brukes subtraksjon
  • vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som summen som ble betalt

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om addisjon og subtraksjon med tiere

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Øvingslab «vekslingsautomat 1 vare» på smartboarden. Få inspirasjon til samtaler i videoene til «vekslingsautomat 1 vare» og «Vekslingsautomat 2 varer» . Fokuser på forskjellen mellom det å «ha igjen» vekslepenger etter et kjøp, og «samlet verdi» av varer og vekslepenger etter et kjøp. (dette kan du demonstrere i øvingslabben sammenligning, ved å bruke gaver og penger)

  • Utforsk: Jobb med quizene. Oppdrag. Mattestreker eller kopiperm (tilpass etter behov)

  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Vekslingsautomat: 1 vare: Hvor mye penger har jeg igjen ?

Sammenligning: Gaver og penger

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

Klokka: LYD : still klokka (hele timer)

Butikk: Hvor mye er igjen? (100)

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

Butikk: Hvor mye er igjen? (100)

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

Tallmønstre: Sorter tallene (under 20)

Tallmønstre: Sorter tallene (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 1 vare: Hvor mye penger har jeg igjen ?

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Gaver og penger

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: LYD : still klokka (hele timer)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye er igjen? (100)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye er igjen? (50)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Hvor mye er igjen? (100)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Bruk færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tallene (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tallene (under 100)

Økt 4: Samtale: De finsiske leker

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «De finisike leker» du kan bruke i klasserommet:

  • Hvem har kastet lengst i kulestøt? Vant blått lag? (Nei, denne konkurransen handlet om poeng.)
  • Om det hadde vært lengst kast som gjaldt, hvordan ville lagenes plassering i kulestøt blitt da?
  • Hvordan ville medaljefordelingen i «de fnisiske leker» blitt, om lengst kast gjaldt? (se spørsmål 4)

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk