< Tilbake
Skriv Ut

Tema 29: Overslag

Mål

Hovedmål:

  • Benytte hensiktsmessige strategier for å finne omtrentlig
  • mengde
  • lengde
  • areal

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategiene de bruker for å finne en omtrent mengde.
  • bruke gruppering som en strategi får å finne en mengde.
  • gjøre overslag av lengder ved hjelp av centimeterruter
  • benytte linjal eller noom for å finne nøyaktig lengde ?

Fokus

Temaet er fremdeles måling. Økten starter med å gjøre overslag av mengder, og fjerner seg litt fra ”å måle noe” som har stått i fokus i det siste. I 29.2 og 29.3 er det overslag og måling av lengder og arealer det handler om. I boka finner dere oppgaver som kan løses alene, i par eller grupper.

Viktige begreper i tema 29: overslag, regn ut, lengde, areal og centimeter.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Overslag: mengder

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategiene de bruker for å finne en omtrent mengde.
  • bruke gruppering som en strategi får å finne en mengde.

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å gjøre overslag av mengder.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis frem 29.1 a. Fokuser på den første oppgaven. Snakk med elevene om at overslag betyr omtrent, eller ca. Hvordan kan man finne omtrent uten å telle? Vis 29.1 b. Fokus på første oppgave. Dette er nøyaktig samme mengde. Nå skal de finne nøyaktig antall. Hvordan kan man gjøre det uten å telle "en og en?"?
  • Utforsk: La elevene jobbe i par med 29.1 a. Ingen telling! Etterpå løser de 29.1 b. Jobb vider med quizer på brettet.
  • Avslutning: Oppsummer erfaringene elevene har gjort seg når de har jobbet med overslag.

Mattestreker: Mattestreker

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Tallinje: Tall under 50

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av to varer

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

Økt 2: Overslag: lengder

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategien de bruker for å finne omtrent lengde
  • gjøre overslag av lengder ved hjelp av centimeterruter
  • benytte linjal eller noom for å finne nøyaktig lengde

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å gjøre overslag av lengder.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: vis frem 29.2 a. Fokuser på den første oppgaven. Hvordan kan man finne omtrent lengde uten å måle? Når vi måler nøyaktig, hva kan vi bruke da?
  • Utforsk: La elevene jobbe i par med 29.2. Finn omtrent lengde først. Mål etterpå med linjal eller noomer. Jobb vider med quizer på brettet.
  • Avslutning: Oppsummer erfaringene elevene har gjort seg når de har jobbet med måling.

Mattestreker: Mattestreker

Sammenlikning: Tall under 100

Tallinje: Tall under 70

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 70

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon m/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-ensif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

Økt 3: Overslag: arealer

Mål

Elevene skal kunne:

  • sette ord på strategien de bruker for å finne omtrent areal
  • gjøre overslag av areal ved hjelp av centimeterruter
  • benytte linjal eller noom for å finne nøyaktig areal

Ekstra utstyr

Mattestreker, nettbrett

Fokus

Beskrivelse

Denne økten handler om å gjøre overslag av areal.

Forslag til undervisning:

  • Oppstart i samling: Vis frem 29.3 a. Fokuser på den første oppgaven. Hvordan kan man finne omtrent areal uten å måle? Når vi måler nøyaktig, hva kan vi bruke da?
  • Utforsk: La elevene jobbe i par med 29.3. Finn omtrent areal først. Mål etterpå med linjal eller noomer. Jobb vider med quizer på brettet.
  • Avslutning: Åpne ukas premier sammen, og la elevene snakke sammen om det de har fått.

Mattestreker: Mattestreker

Tallinje: Tall under 50

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

Butikk: Sum av to varer

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mattestreker

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Tall under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tall med lyd.: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av to varer

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Fra ord til tall: Tall under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Subtraksjon u/tieroverg. tosif-tosif

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Tall under 100

Økt 4: Samtale: På vei til Noomia

Mål

Ekstra utstyr

Mattesnakk

Fokus

Beskrivelse

Start med å oppsummere spørsmålene fra boka. Det er viktig at barna kjenner til innholdet i bildet før dere starter sammen. Enten boka sendes hjem som lekse, eller du viser bildet selv, bør det settes av minst 5 min til dette i forkant. Vis bildet fra mattesnakk på smartboarden, og snakk om det dere ser. Du kan tegne med smartpen i boken, så lenge appen er i «windowed mode».

Her er flere spørsmål og oppgaver til «På vei til Noomia» du kan bruke i klasserommet:

  • Hvor mange planeter er det til sammen?
  • Hvor er Sept på vei?
  • Hvor mange flere planeter har ringer enn planeter med krater?
  • Kan dere lage et sirkeldiagram sammen i statistikklabben?

Mattesnakk: Mattesnakk

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Mattesnakk